05 Januari 2011

Sihat Bertenaga di Usia Emas



Usia emas menjangkau usia pencen menyebabkan semakin banyak penyakit snang nak "hinggap", badan jadi lemah, tenaga makin berkurang... Nak jalan pun sakit satu badan... Namun sindrom ni... bukan serang kaum veteran je, remaja yg baru nk menjangkau usia dewasa pun rasa lenguh nak berjalan 1 kilometer....

Kenapa perkara ni berlaku... Jom buat 'check list' punca terjadi masalah ni
1) Faktor pemakanan
    Makanan skrg tak mcm makanan dulu, byk bahan kimia. cthnya, ayam yg diternak cepat membesar dari usia yg sepatutnya. sbb permintaan harian tinggi.. hari2 org nk makan ayam, so jika nak tggu ayam tu membesar ikut usianya mmg tak makan ayam lah... mmg tak cukup... so, inject bagi cepat besar...

Sayur-sayur juga disembur racun kimia... dan baja kimia yg menyebabkan pertumbuhan cepat membesar...

Makanan segera yg sentiasa digembar-gembur oleh media... lazat2 hingga ada yg dh tak makan nasi..

2) Faktor gaya hidup
Kurang bersenam... byk hidup dalam air-cond, tuntutan masa yg menyebabkan kena keje sampai ke malam... sbb hidup skrg perlukan duit..duit..duit...

So, inilah perkongsian petua utk menjadikan badan sihat dan bertenaga apabila menjangkau usia emas:

1) Elakkan makan dan minuman sejuk

2) Banyakkan makan sayur, buah dan ulam-ulaman

3) Lakukan senaman rengangan 20 minit je antara waktu bekerja..

4) banyakkan minum air suam atau air kosong

5) Kurangkan minuman berkafien dan susu berlemak

6) Biasakan diri dgn berjalan kaki atau berbasikal jika tempat yg dituju itu hampir dgn rumah.. contohnya: nak g kedai yang satu taman perumahan..tak perlu naik kereta atau motosikal

7) bagi org ISlam.. jangan tinggalkan solat kerana dalam wuduk dan solat terkandung banyak hikmah utk kesihatan dan kecantikan badan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^